lördag 21 mars 2009

Barn-OAS

Jag, min dotter Mathilda och en kompis till henne, har precis kommit hem från ett barn-Oasmöte i Örby. Det var en rolig och innehållsrik samling med härlig musik. Barn-Oasteamet med Lennart Henricsson i spetsen har en fenomenal förmåga att kommunicera evangeliet till barnen, och även till oss vuxna. Han återberättade historien om den blinde Bartimaios (Mark. 13:46-52) och tullindrivaren Sackaios (Luk. 19:1-10) på ett levande och roligt sätt. Även vi som "kan" historien tror jag såg den på nytt. Den förmågan tror jag inte bara är en fråga om talang, utan också en gåva från den Helige Ande. Och musiken, jag vad ska man säga om den? En "lovsångsrockkonsert" i precis rätt stuk för barnen.

Jag tror att det som Oasrörelsen står för är viktigt för Svenska kyrkan. Det är en bibelförankrad, Jesuscentrerad rörelse med en längtan/önskan att vara fyllda, drivna och ledda av Guds Helige Ande, som vill nå människor med det befriande evangeliet om Jesus Kristus till försoning och upprättelse.

Läs mer om Oasrörelsen och barn-OAS.

2 kommentarer:

Liselotte Malmqvist sa...

Vi ska gå på barnoasmötet på Smyrna i helgen som kommer, barnen och jag. Lennart Henricsson är en son med Guds gåva attt tala till barnen, jag kan faktiskt säga att han har berört mina barn på ett oerhört djupt sätt, framför allt min son. Tron har gripit tag och fått fäste. Tänt ett hjärta. kanske ses vi där? Hälsar Liselotte från Tjörn.

Mikael Nilsson sa...

Hej Liselotte!
Välkommen hit! Det var ett tag sedan vi sågs.

Apropå barnoas så blev även min lilla fyraåring berörd. På natten efter mötet kom hon och lade sig brevid mig i sängen och det första hon yrvaket sa när hon vaknade morgonen efter var: "Jag känner Jesus." Detta endast utifrån Lennarts fråga om vi som var på barnoasmötet kände Jesus. Behövde väl inte säga annat än att det värmde i fadershjärtat :)

Troligtvis kommer vi inte upp till Smyrnakyrkan, men man vet aldrig. Annars ses vi kanske i Borås i sommar.

/Mikael